strategisch servies
projectKoffieservies
Looptijd2018
LocatieUtrecht
OpdrachtgeverUtrechtLab, Provincie Utrecht
Omvang15 kopjes
De opdracht: ontwerp een interieur in een bus op basis van het karakter van de eerder ontworpen pop-up in de hal van het provinciehuis van Utrecht. Al snel kwamen wij tot het inzicht dat de beperkte maatvoering van een bus niet aansluit bij de ambitie om een goed gesprek te stimuleren. Het is eerder een kop koffie of een kop thee die mensen bij elkaar brengt. En aldus werd de opgave omgevormd tot het vormgeven van een bijzonder koffieservies gebaseerd op de humorstrategieën van Freud.
De Provincie Utrecht heeft het UtrechtLab opgericht. Een instituut dat staat voor samenwerking tussen partijen met het oog op het bespreekbaar maken van complexe en omvangrijke projecten.
Onze samenleving in het algemeen, en meer specifiek de provincie Utrecht, kent steeds meer opgaven die zeer complex, omvangrijk en vooral multidisciplinair aangepakt moeten worden. Samenwerking is het devies om te komen tot haalbare oplossingen. De provincie ziet zich hierbij niet als verantwoordelijk organisator, maar eerder als partner die niet alleen moet faciliteren, maar vooral ook stimuleren.
Indien men wil doordringen tot de essentie van een opgave, is het denken in scenario’s een gebruikelijke methode voor het verkennen van kaders. Aanvullend op een kwantitatieve benadering in cijfers biedt het denken in strategieën een breder inzicht. Dit heeft geleid tot het ontwerp van een koffieservies, geïnspireerd op de humorstrategieën van Freud, waarbij ieder kopje de aanleiding vormt tot een verrassende wending van het gesprek.
In totaal zijn vijftien unieke koffiekopjes en een tafelkleed ontworpen en opgeborgen in een op maat gemaakte koffer. Vanaf het moment dat het tafelkleed met het logo van het UtrechtLab op tafel ligt, wordt de ruimte door het Lab in bezit genomen. Ieder kopje kent haar eigen karakter waarmee een bijpassende strategie wordt uitgebeeld. Het gesprek kan beginnen.


De kopjes zijn geproduceerd door de firma Royal Goedewaagen, Nieuw Buinen. Hun deskundigheid en ervaring heeft geleid tot minimale, maar essentiële aanpassingen van het ontwerp waardoor zelfs het meest complexe kopje uitvoerbaar werd.
Wij hebben ons in de periode voor dit project niet gerealiseerd dat het ontwerp van een kopje de wending van een gesprek en zelfs het nemen van een ontwerpbeslissing zo sterk kan beïnvloeden. Wij zien de kopjes dan ook dagelijks in onze gesprekken voorbij komen als een welkome inspiratiebron.
