 |
Met gebiedsuitbreidingen en regionale verstedelijking verandert ‘Den Haag’ in ‘Haaglanden’. Deze stap is niet alleen een territoriale of programmatische maar brengt een nieuwe identiteit met zich mee. Het toekomstig ‘gezicht’ van Haaglanden wordt in belangrijke mate bepaald door de ontwikkelingen rondom het Prins Clausplein en de A12-zone. De invulling van de stationsomgeving Ypenburg vormt hiervoor de opmaat. De locatie is bovendien een cruciale schakel in het koppelen van Ypenburg en Leidschenveen tot één stadsdeel.
In opdracht van NS Vastgoed, TCN Property Projects en het Haags Ontwikkelingsbedrijf heeft Van Mourik Vermeulen architecten in oktober 2003 de Studie Stationslocatie Ypenburg afgerond. Tijdens deze ontwerpstudie zijn in samenhang de stedenbouwkundige en programmatische mogelijkheden onderzocht voor de stations- en de congresdriehoek aan de zuidzijde en de Zegwaard- en rest-Wegenerlocatie aan de noordzijde van de A12-bundel. Dit onderzoek heeft geresulteerd in een drietal ontwerpvarianten voor beide zijden en uiteindelijk in een door de opdrachtgevers en ROMZ (stadsstedenbouwer) geaccordeerd stedenbouwkundig concept.
In het vervolg hierop hebben wij in samenwerking met Arcadis en ROMZ een Stedenbouwkundig Voorlopig Ontwerp gemaakt voor wat nu het ‘Business Center Prins Claus Plein’ heet (de stations- en de congresdriehoek).
Met het ontwerp is een integratie van schaalniveaus georganiseerd. Het gebied dient een rol te spelen en dus een positie in te nemen binnen de toekomstige grootschalige ontwikkelingen rond het Prins Clausplein en de A12-zone. Tegelijk moet een ruimtelijke en functionele relatie tussen Ypenburg en Leidschenveen aan beide zijden van deze corridor gevormd en ondersteund worden. Tenslotte moeten de verschillende locaties een samenhang vormen met elkaar en met aangrenzende gebieden en stedelijke elementen.
Het programma van kantoren met winkels, horeca en voorzieningen op de begane grond is ondergebracht in de randbebouwing van de twee driehoekige locaties in een aantal bouwstroken die de richting van de hoofdstructuur van het gebied aannemen en in twee torens die de toegang tot Den Haag, het nieuwe station en de nieuwe tunnel onder de A12 markeren. De verkeersafwikkeling rond het station is deels in een opengewerkt bouwblok opgenomen. Het omvangrijke parkeren op maaiveld en in garages is grotendeels in de zogenaamde reserveringszone langs het spoor gesitueerd. Al met al reageert het plan zowel op de behoeften van de inwoners van het stadsdeel, de aanliggende buurten en als van de passerende reiziger.
|
 |
Opdrachtgever
NS Vastgoed; TCN Property Projects; Gemeente Den Haag, DSO, directie Haags Ontwikkelingsbedrijf
Doorlooptijd
voorstudies 5 maanden, stedenbouwkundig VO 3 maanden
Omvang
voorstudie van een gebied van 13,7 ha, stedenbouwkundig VO voor een gebied van 7,1 ha
Team
Arno de Vries i.s.m. Peter G. Vermeulen
Adviseurs
infrastuctuur: Arcadis Infra
Budget
nog niet bekend
Omvang (m²)
126.000 m² kantoren, 6.500 m² hotel en congrescentrum, 4.000 m² winkels en horeca, 33.500 m² parkeren
|
 |