 |
Royal Theatre, Kopenhagen, deel van de stad, een theater als stad.
Een moeilijke en uitdagende locatie, de kop van de Kvæsthusbroen is de ideale plek voor het Royal Theatre. Het benadrukt de versmalling van de haven, het creëert een nieuwe stedelijke ruimte langs het water en met de introductie van een brug over de waterweg en de binnenhaven naar het koninklijke paleis wordt de Kvæsthusbroen in plaats van een geïsoleerde pier een wandel-, fiets-, en cultureel knooppunt in Kopenhagen. De Kvæsthusbroen kan met het Royal Theatre als centrale katalysator een levendig stedelijke gebied worden waar een variatie aan culturele evenementen georganiseerd kan worden.
De foyer van het theater is de meest publieke ruimte van het gebouw; een gebied voor ontmoeting en transitie, waar het publiek zich voorbereid voor het theaterbezoek en de culturele ervaring wordt geëvalueerd. De door glas omgeven foyer nodigt de mensen van Kopenhagen uit om te genieten van dans en toneel. Daarom is de foyer een daal van de pier en niet een afgescheiden ruimte die boven de stad zweeft. Een plafond van glanzende roestvrijstalen overdekt de foyer. Schijnbaar een nonchalante compositie maar in feite een precies georganiseerde theater machine. De podia, werkplaatsen, decor opslagruimtes en laad- en losruimte zijn allemaal op één niveau georganiseerd. Vrachtwagens rijden van de pier de helling op naar het centrum van de eerste verdieping. Vanuit de laad- en losruimte worden de decorstukken gedistribueerd in het theater. Omdat alle dozen een specifieke maat en positie hebben resteren er leegtes waardoor zon- en maanlicht de foyer binnenkomt. Elke doos wordt ondersteund door een op maat gemaakte constructie, een collectie van elegante dunne palen of één zware kolom. Deze diverse ondersteuningen resulteren in een variatie van dunne en dikke vloeren waardoor het plafond van de foyer een spannend wolkendek wordt die de verschillende ruimtes in de foyer definieert. Met name de grote theaterzaal in combinatie met het podium en de twee zijpodia is te breed om op de smalle pier te passen. Daarom steekt de bovenbouw uit over de binnenhaven en maakt een fascinerende ruimte tussen water en plafond. Op het water drijft een platform dat zowel voor speciale evenementen als nooduitgang gebruikt kan worden.
De brug over de waterweg en de binnenhaven scheidt het openbaar toegankelijk restaurant van de foyer. Als er geen activiteiten in het theater zijn dan presenteert het restaurant altijd een levendig beeld aan de pier. De kleine theaterzaal is boven het restaurant gesitueerd, het theater kan onafhankelijk functioneren en heeft een eigen identiteit maar profiteert van de infrastructuur van het Royal Theatre. Grote schuifdeuren in de gevel van de kleine zaal maken het mogelijk om de stad als decor te gebruiken en het theater als podium voor een openlucht spektakel op de pier. Een grid met technische faciliteiten in het plaveisel maakt van de pier een platform voor een variatie aan activiteiten.
Rechthoekige RVS panelen bedekken daken, gevels en onderzijden van de dozen. Op precieze plaatsen in het grid van de gevelpanelen is een perforatie patroon bepaald waardoor lucht en licht de werk- en kleedruimtes en de laad- en loszone binnenkomt. Daarnaast is het volledige gebouw voorzien van een tweede patroon van verlichtingsarmaturen, gemaakt uit identieke RVS panelen die de glanzende huid van de dozen aanlicht en het theater ’s avonds transformeert tot een feestelijke attractie.
|
 |
Opdrachtgever
Minsterie van Cultuur Denemarken; Koninklijk theater, Kopenhagen
|
 |